Panduan Memandikan Bayi Berusia 1-40 Hari

mandi bayi

Tatacara memandikan “bayi muda” (umur 1-40 hari) ini dikongsi oleh al fadhil ustaz Wan Asrul Al-Aydrus yang merupakan pengasas TIAF (Terapi Islam Al-Fatah)

Menurut Ustaz Wan Asrul Al-Aydrus,dalam tempoh ini(umur 1-40 hari),kaedah mandian amat memainkan peranan penting dalam membentuk aliran darah dan pembentukan tulang yang baik.

Bayi perlu dimandikan pada waktu Dhuha, kerana pada waktu tersebut, fisiologi kitaran darah dan degupan jantung bayi dalam keadaan tenang.Air perlu dalam kadar suam-suam sejuk.

Siraman pertama perlu dimulakan ke atas belakangnya secara perlahan-lahan, kemudian baru disiramkan ke kaki,seterusnya naik ke bahagian punggungnya.

Belaian dan gosokan lembut memainkan peranan penting semasa mandian,hal ini akan membuatkan aliran darah bayi tersebut lancar dan baik.Siraman ini disertakan dengan sapuan sabun atau gel mandian yang sesuai.

Seterusnya disiramkan dari belakang ke sehingga ke kepala. Siraman ke kepala secara perlahan-lahan,supaya air tidak mengalir masuk ke dalam lubang telinga.

Semasa menyiramkan air ke dari belakang kepala ke bahagian dahi hadapan, tangan yang digunakan untuk menggosok siap sedia di dahi,adalah AMAT DIGALAKKAN,bapa yang memandikan anak tersebut sambil menggosok di dalam hati berzikir Ya Lathif,Ya Hadi.

Pastikan siraman tidak dilakukan ke muka bayi tersebut,kerana boleh melemaskan bayi muda tersebut dan mengundang kelembapan pada lubang hidung bayi tersebut yang boleh mendatangkan risiko jangkitan kuman.

Siraman seterusnya dan yang terakhir,dilakukan ke atas dada seterusnya terus ke bawah.Tidak digalakkan menyapu sabun pada tubuh bahagian hadapan pada bayi peringkat umur ini,kerana membimbangkan kelembapan air sabun pada bekas potongan tali pusat akan melambatkan proses ‘luruh’ tali pusat.

Selesai mandian,bayi tersebut perlu dilapkan dengan kain tuala yang bersih sebaiknya daripada kapas (cotton).

Sapuan perlu bermula dari kepala, kerana lewatnya mengelap kelembapan air di kepala dan ubun-ubun bayi tersebut boleh mengundang kepada masalah lemahnya paru-paru.

Sebaiknya,semua ini dilakukan oleh BAPA kepada bayi tersebut.

jobs from - my.neuvoo.com bunting-murah bua tduit dengan youtube adsense
search terms:
bayi 40 minggu,waktu dan byknya bayi mandi 1 hari,ustazwanasrul,tali pusat bayi umur 1 hari,panduan memandikan bayi usia 1-40 hari,cara memandikan bayi dalam islam-ustaz asrul,cara mandikan bayi mengikut umut usia,cara mandikan bayi dalam islam serta waktu yang sesuai untuk fi msndiksn,bekas mandian bayi,bayi mandi ustaz wan asrul,waktu mandikan bayi dua tahun

Apa Komen Anda

0 comments… add one

Leave a Comment